Sunday, July 22, 2012

Duduk antara dua sujud

DUDUK SEPERTI MELUTUT


Antara bacaan dan cara - cara duduk antara dua sujud:-






Bacaan dalam bahasa rumi:-Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'kni warzuqni wahdini wa'afini wa'kfu 'anni.
Maksudnya: 
Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku, perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku.





 

Cara duduk bagi duduk antara dua sujud bagi lelaki dan perempuan adalah sama seperti gambarajah di bawah:-



Cara duduk antara lelaki dan perempuan adalah sama



Kedudukan kaki

Kedudukan tangan


KEMUDIAN LAKUKAN SUJUD KEDUA SEBELUM ITU BACA

Melafazkan "Allah Akhbar" ketika melakukan sujud kedua selepas duduk antara dua sujud

  
Allahu Akhbar
Maksudnya: 
Allah Maha Besar


No comments:

Post a Comment